Melding ongewenst gedrag van verhuurders

Vanaf 1 juli 2023 geldt de “Wet goed verhuurderschap”. In deze wet staan regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan de regels, dan kan de gemeente u helpen. Daarnaast geldt vanaf 1 juli 2024 de “Wet betaalbare huur” met regels over de huurprijsbescherming en het woningwaarderingsstelsel, waar verhuurders zich aan moeten houden.

Doe uw melding 

Informatie bij uw melding

Geef zo veel mogelijk informatie bij uw melding, zoals:

  • uw naam, telefoonnummer en e-mailadres;
  • gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt;
  • het adres van de woning die u huurt of wilt huren;
  • beschrijving van de situatie, als dat kan met foto’s en bijlagen (bijvoorbeeld het huurcontract).

U kunt ook anoniem een melding doen.
Als u niet wilt dat de verhuurder weet dat u een melding hebt gedaan, dan kunt u ook anoniem melden. Anoniem melden heeft wel tot gevolg dat wij minder middelen hebben om de overlast aan te pakken: 

  • We kunnen geen aanvullende informatie opvragen
  • We kunnen alleen handhaven als de beschuldiging wordt ondersteund met bewijsmateriaal. 
  • We bouwen een dossier op rondom een adres en gaan op onderzoek uit nadat er meerdere meldingen over dat adres zijn binnengekomen. 

Tip: Wees zo compleet mogelijk als je een anonieme melding doet, inclusief bewijsstukken. 

Wat is de Wet goed verhuurderschap? 

Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag: sinds 1 juli 2023 hebben gemeenten meer mogelijkheden om te handhaven. De gemeente kan optreden tegen particuliere verhuurders, verhuurbemiddelaars en werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen. De wet geeft de gemeente niet de bevoegdheid om te handhaven op woningen van woningcorporaties. U kunt wel een melding maken, maar dan wordt u doorverwezen naar de klachtenprocedure van uw verhuurder.

Wat is de Wet betaalbare huur?

Deze wet is er om te zorgen dat u niet meer huur betaalt dan wat maximaal is toegestaan voor uw woning. De wet geldt voor huurcontracten die zijn ingegaan op 1 juli 2024 of later. Op Huurprijscheck | Service | Huurcommissie kunt u berekenen wat de maximale huurprijs is voor uw woning.
Gemeente Uithoorn kan een waarschuwing of een boete geven aan verhuurders die zich hier niet aan houden. Ook kunt u als huurder ongewenst gedrag van uw verhuurder melden.
De gemeente kan optreden tegen particuliere verhuurders, verhuurbemiddelaars, werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen en woningcorporaties. 

De regels van goed verhuurderschap 

Er zijn regels opgesteld waaraan een verhuurder moet voldoen:

  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet bedreigen of bang maken.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
  • De verhuurder moet huurders goed en schriftelijk informeren over: 
    o    De rechten en plichten van de huurder (die niet in het huurcontract staan).
    o    De hoogte van de borg en wanneer de huurder die terugkrijgt als de huurovereenkomst stopt.
    o    Contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken.
    o    Informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag van de gemeente.
    o    De servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
    o    De puntentelling volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS) met de daarbij horende huurprijs.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie artikelen Burgerlijk Wetboek 7:259 en 7:261).
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  • De verhuurder mag de woonruimte die in het ‘laag- en middensegment’ valt (woonruimte tot en met 186 WWS-punten) niet verhuren tegen een huurprijs die hoger is dan op basis van het puntentotaal gerekend mag worden. Voor meer informatie, zie Wet betaalbare huur | Huurcommissie.
  • De verhuurder zal geen huurverhoging toepassen die het maximaal toegestane huurverhogingspercentage overschrijdt. Het maximaal toegestane huurverhogingspercentage wordt jaarlijks wettelijk vastgesteld.

Verhuurt u aan buitenlandse medewerkers? Dan gelden ook de volgende regels:

  • De huurovereenkomst staat los van de werkovereenkomst.
  • De huurder wordt schriftelijk geïnformeerd in een taal die de huurder begrijpt. Vindt u dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt, dan kunt u hier een melding van maken.
Meldingen die buiten de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur vallen

De gemeente kan op basis van de Wet goed verhuurderschap niet optreden bij meldingen met betrekking tot onderstaande klachten, maar de gemeente kan wel een doorverwijzing doen naar andere instanties:

  • De hoogte van huurprijzen van huurovereenkomsten afgesloten voor 1 juli 2024;
  • Uw verhuurder betaalt de borg niet (op tijd) terug;
  • Onderhoudsgebreken in de woonruimte en het herstellen van deze onderhoudsgebreken;
  • Oplichting.
Wat kan de gemeente doen?

De gemeente controleert en beoordeelt de melding. De gemeente pakt meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie altijd op. Als de melding anoniem is en niet compleet, kan de gemeente de melding niet controleren of oplossen en zal een dossier worden gemaakt.
Als de gemeente voldoende bewijs heeft van een overtreding, dan zal de verhuurder verplicht worden om de woning volgens de regels te verhuren. Als de verhuurder niet meewerkt, kan de gemeente een boete opleggen. De gemeente kan geen te veel betaalde huur terugvorderen.

In sommige gevallen is de gemeente niet bevoegd om te handhaven. De gemeente zal u dan wel hulp bieden bij het vinden van een instantie die u verder kan helpen. In sommige gevallen is de Huurcommissie, het Juridisch Loket of de anti-discriminatievoorziening de aangewezen instantie om de melding op te pakken.

Contact

Heeft u vragen over het meldformulier of over het meldpunt, bel dan: (0297) 513 111 of mail naar gemeente@uithoorn.nl.