Garant staan voor bezoek uit het buitenland

U vraagt de garantstelling en de particuliere logiesverstrekking aan bij de IND. Dit doet u door het aanvraagformulier van de IND in te vullen. Met dit formulier gaat u naar de gemeente om het te ondertekenen (legaliseren). Maak hiervoor een afspraak:

Maak een afspraak

Als u bezoek krijgt uit het buitenland kan het zijn dat u een garantstelling of een particuliere logiesverstrekking aan moet vragen. Uw bezoek heeft dit nodig bij het aanvragen van een visum. Door garantstelling zorgt u ervoor dat uw gast niet in de problemen komt als hij of zij de kosten van een verblijf in Nederland niet (meer) kan betalen. Bijvoorbeeld omdat uw gast niet meer bij zijn geld kan. Als u een partner heeft, dan moet u samen de garantstelling ondertekenen. U bent dan samen verantwoordelijk voor de kosten van uw gast.

Logeert uw buitenlandse bezoek in uw huis? Dan heeft u een particuliere logiesverstrekking nodig.

De garantstelling geldt voor een verblijf van maximaal 3 maanden in Nederland.

In deze situatie moet u uw handtekening voor de garantstelling of logiesverstrekking laten legaliseren bij de gemeente:

  • Uw bezoek komt voor een kort verblijf naar Nederland (niet langer dan 3 maanden).
  • Uw bezoek heeft een visum nodig.

Heeft uw bezoek minder dan € 55 per dag te besteden? Dan moet iemand garant staan.

Dit zijn de voorwaarden om garant te staan:

  • U woont in Nederland.
  • U heeft een burgerservicenummer (BSN).
  • U verdient ten minste het minimumloon.
  • Als u een partner heeft, tekent hij of zij de garantstelling ook.

Heeft uw bezoek € 55 of meer te besteden per dag? Dan hoeft u alleen een particuliere logiesverstrekking aan te vragen.

Heeft uw bezoek geen visum nodig? Dan hoeft u het formulier niet bij de gemeente te ondertekenen.

De legalisatie kost per handtekening: € 13,00 (tarief 2024)

De ondertekening van de garantstelling is klaar terwijl u wacht.

Zo regelt u een garantstelling en particuliere logiesverstrekking en legaliseert u uw handtekening:

  • U downloadt het aanvraagformulier van de IND.
  • U vult het formulier in, maar zet nog niet uw handtekening.
  • U gaat naar de gemeente.
  • U neemt mee:
    • het ingevulde formulier van de IND
    • uw geldige identiteitsbewijs
  • U zet uw handtekening terwijl er een ambtenaar bij is.
  • U betaalt voor het legaliseren van uw handtekening.

Als u een partner heeft, dan moet hij of zij de garantstelling ook ondertekenen bij de gemeente.