Veelgestelde vragen over gladheidsbestrijding

Hoe kan ik zien dat er gestrooid is?

U kunt alleen zien dat er op een weg of fietspad gestrooid is als het wegdek droog is. U ziet dan het witte zout op het wegdek liggen. Als wij strooien tijdens ijzel en sneeuwval kunt u waarschijnlijk niet zien dat er is gestrooid. U moet dus altijd goed opletten als u de weg opgaat als er gladheid is aangekondigd.

Wie bepaalt dat strooien noodzakelijk is?

De gemeente ontvangt informatie van MeteoGroup. Op basis van temperatuur, wind, vochtigheid en eigen waarneming bepaalt de coördinator gladheidbestrijding of er gestrooid moet worden.

Strooit de gemeente ook bij de scholen?

De gemeente strooit niet op het schoolplein. Dat is de verantwoordelijkheid van de school zelf. De routes van de scholen worden gestrooid als ze onderdeel zijn van de strooiroutes.

Strooit de gemeente ook bij zorginstellingen?

Nee. Het schoon- ijsvrij houden van de directe omgeving of het eigen terrein van een zorgcentrum of instelling is de verantwoordelijkheid van de instellingen zelf. 

Wanneer de weersomstandigheden het toelaten, nemen wij de omgeving uit coulance mee in onze gladheidsbestrijding maar dat neemt niet weg dat de zorginstelling eigen verantwoordelijkheid moet nemen bij het schoonhouden van het eigen terrein.

Staat de gemeente in contact met hulpdiensten over gladheidbestrijding?

De hulpverleners weten waar de gemeente strooit. Dit geldt ook voor de OV-bedrijven(bussen). Incidenteel meldt de politie/ brandweer gevaarlijke of gladde situaties direct bij de piketambtenaar.

Zijn de strooiroutes altijd goed berijdbaar?

Het weer is niet altijd precies te voorspellen. Hierdoor kan het toch plotseling glad zijn op strooiroutes door opvriezen van natte weggedeelten. Hetzelfde geldt voor sneeuwval en ijzel. Dit soort gladheid is niet te voorkomen. U moet daarom in winterse tijden altijd alert zijn op de omstandigheden op de weg. Een optie is om zelf preventieve maatregelen te nemen bijvoorbeeld winterbanden, antislip onder de schoenen, etc.

Waarom blijft het soms glad?

Hoe vaak de gemeente ook strooit, soms is gladheid niet te voorkomen. Op sommige wegen waar is gestrooid blijft het glad. Dit komt bijvoorbeeld voor op wegen en paden waar minder auto's en fietsers rijden. Sneeuwresten worden hierdoor niet goed weggereden, waardoor het zout niet werkt. Daarnaast is de werking van zout minder als het onder de -7 graden is.

Waarom wordt er in mijn straat niet gestrooid?

De gemeente heeft niet de capaciteit om alle straten, paden en trottoirs te strooien. Dit is bovendien veel te belastend voor het milieu. De strooiroutes zijn wel zo uitgestippeld, dat bewoners vanaf hun woning niet ver hoeven te rijden om op een strooiroute te komen.
De gemeente strooit / veegt niet in de 'gewone' woonstraten, binnen 30 kilometerzones, op stoepen, voetpaden, woonerven en op parkeerterreinen.

Wat kan ik zelf doen om gladheid te bestrijden?

U kunt ons een handje helpen door zelf het trottoir voor de deur sneeuwvrij te maken en/of het te bestrooien met zout uit de super- of bouwmarkt. Help waar het kan uw buren of ouderen bij het vegen van hun stoepje. In dit geval maken veel handen licht werk.

Vanwege de kou brengen veel ouders hun kinderen met de auto naar school. De autobanden maken een harde massa van het sneeuw. Gaat het vervolgens dooien en daarna weer vriezen, dan wordt dit een ijsvlakte. Breng uw kinderen lopend naar school en voorkom gladheid bij scholen.

Tips voor fietsers

De Fietsersbond geeft op haar website zes tips om met gladheid te blijven fietsen.

Ben ik verplicht om de stoep voor mijn huis sneeuw- en ijsvrij te maken?

De gemeente Uithoorn doet een beroep op de inwoners om hun trottoir sneeuw- en ijsvrij te maken. Het is wel verboden om bij dreigende vorst water op de weg te werpen, uit te storten of te laten lopen, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Denk hierbij aan het wassen van een auto op straat of het leeggooien van een emmer water op het trottoir.

Hoe strooit de gemeente op het fietspad?

De gemeente gebruikt de Ausa ( multifunctioneel voertuig) voor de fietspaden. Deze werpen zout over de breedte van het hele fietspad. Ligt er sneeuw, dan borstelen/ schuiven ze dit, met een schuif van 1.40 meter breed naar de zijkant. Stroken sneeuw en ijs aan de zijkanten van het fietspad worden niet apart weggehaald, deze ontstaan vaak na een paar dagen vorst.

Het inrijden van het zout op fietspaden gaat langzamer dan op de autowegen. Dit komt door de geringe wieldruk van fietsbanden. Het duurt dus langer voor gevallen sneeuw weg is. Een ander gevolg is dat fietsers gebruik maken van een smal bereden strookje van 30 cm en achter elkaar aan rijden. Dat helpt niet bij het inrijden van het zout. Probeer dus om bij vers gevallen sneeuw en duidelijke tekenen van gestrooid zout (u ziet een waaier van smeltende sneeuw over de breedte van het fietspad) de hele breedte van het fietspad te gebruiken.

Om fietspaden vrij van sneeuw te houden zet de gemeente naast sneeuwschuivers ook borstels in. De borstels worden vooral bij sneeuwval ingezet en zorgen voor een goed resultaat.

Rekening met elkaar houden

(Brom)fietsers en voetgangers hebben het moeilijk hebben bij gladheid. Zit u in de auto? Hou rekening met elkaar bij gladheid. Pas uw rijgedrag en snelheid aan zodat ook de (brom)fietsers en voetgangers veilig gebruik kunnen maken van de openbare weg.

Kan ik bij de gemeente zout krijgen?

Nee, u kunt geen zout krijgen van de gemeente om zelf te strooien. U kunt strooizout kopen in de super- en bouwmarkt en dat gebruiken om het trottoir voor uw woning of uw tuinpad te bestrooien.

Wordt mijn huisafval wel opgehaald als er sneeuw ligt?

In principe wel. Tenzij de situatie in de wijken te gevaarlijk is om met de vuilnisauto's de straat in te gaan. In dat geval zal de gemeente communiceren over alternatieven voor het ophalen van huishoudelijk afval.

Heeft de gemeente voldoende zout in voorraad?

De gemeente Uithoorn heeft voldoende voorbereidingen voor de winter getroffen.

Ik wil een melding doen

Wilt u een melding doen over gladheid dan kunt u dit doen via de app ‘Makkelijk melden’ of via melding.

Wat gebeurt er met mijn melding?

Wij nemen een melding over gladheidbestrijding serieus. Soms komen er zoveel meldingen binnen, dat de gemeente niet alle meldingen individueel kan beoordelen. We proberen de meldingen dan te toetsen door te kijken naar de verkeersintensiteit en dus de risico's voor de verkeersdeelnemers op de betreffende locatie. Als er erg veel meldingen zijn zult u een bericht van in behandeling ontvangen krijgt u later van ons een terugkoppeling.

Ik heb een andere vraag

Heeft u andere vraag, dan de vragen die hierboven staan, dan kunt u contact opnemen met de gemeente via het Klant Contact Centrum (0297) 513111, of via melding of met de ‘Makkelijk melden’ app.