Strategische locatie

Criteria

  • Meerdere typen gebruikers mogelijk (woon + werk + bezoek);
  • Zichtbaarheid/vindbaarheid;

-    Einde van de straat is zichtbaarder dan midden in de straat;
-    Aan doorgaande weg is zichtbaarder/meer gebruikers dan aan niet-doorgaande weg;

  • Invloed op parkeerdruk;

Het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij;
-    Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een regulier voertuig, zodat de parkeerdruk in dat geval in principe gelijk blijft;
-    Gezien de continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen binnen de gemeente een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau);

  • Hoge bewonersdichtheid;
  • Weinig woningen met eigen parkeervoorziening in de buurt;
  • Mogelijkheid tot uitbreiding naar laadplein;
  • De gemeente stelt zich zo goed mogelijk op de hoogte van eventueel geplande werkzaamheden in het gebied om te voorkomen dat laadpalen op korte termijn verwijderd en/of verplaatst dienen te worden;
  • Type parkeerplek, aflopend naar voorkeur;
  1. Parkeerplein: Parkeervakken tegenover elkaar, vanaf 4 parkeervakken; 
  2. Dwars parkeren;
  3. Langsparkeren;
  4. Schrikstroken (afwijkende verharding tussen parkeervak en voetpad of fietspad);