Laadkaarten

Bij het opstellen van laadkaarten wordt een locatievoorstel niet naar aanleiding van een verzoek van een inwoner of bedrijf opgesteld. Hierdoor is bij de locatiebepaling het adres van het bedrijf of de inwoner niet vanzelfsprekend het startpunt voor het aanwijzen van een nieuwe laadlocatie. Ook is niet al vooraf bepaald of de e-rijder terecht kan bij een private parkeervoorziening. Daarom benoemen we hieronder de volgende aanvullende criteria bij het opstellen van laadkaarten:

  • Binnen door gemeente bepaalde reële loopafstand (zie beleidsregels) van potentiële vraag vanaf het woon- of werkadres van bewoners of forenzen;
  • Doelgroep stuurt de locatie van de Oplaadobject;
  1. Bewoners (dominante doelgroep) centraal in de wijk;
  2. Bezoekers / forenzen (dominante doelgroep): zichtlocatie;
  • Bij voorkeur privaat laden boven publiek of semi-publiek laden;
  • Laadpalen mogen worden geplaatst in een blauwe zone
  • Bij locatiebepaling van meer dan één Oplaadobject hanteren we ten behoeve van een balans tussen spreiding en verdichting de volgende logica;
  1. Binnen elk hexagoon van 200m diameter: 2 locaties, daarna clustering; 
  2. Minimum aantal geclusterde laadpunten: 4 laadpunten; 
  3. Maximaal aantal geclusterde laadpunten: 8 laadpunten;
  • Voor de realisatie van clusters van Oplaadobjecten hanteren we dezelfde eisen en criteria als voor reguliere laadpalen, maar in het bijzonder zijn de volgende criteria relevant;
  1. Goede zichtbaarheid vanaf doorgaande weg, niet verscholen in de wijk; 
  2. Meerdere typen gebruikers mogelijk (woon + werk + bezoek etc.); 
  3. Voldoende aantal parkeerplekken in de wijk zodat er nog voldoende parkeerruimte is voor fossiele voertuigen;
  • Laadpalen mogen in het centrum worden geplaatst;
  • Concentratie of dekking: eerst zorgen voor een dekkend netwerk en dan pas clusteren;