Zienswijze gemeente Uithoorn op ontwerpwijziging Luchthavenverkeersbesluit Schiphol
Geachte minister Madlener,
Momenteel werkt u met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de ontwerpwijziging Luchthavenverkeersbesluit (LVB). De ontwerpwijziging ziet op een aanpassing van artikel 4.2.3a van het LVB door toevoeging van een maximaal aantal vliegbewegingen (478.000) per gebruiksjaar en een wijziging van het maximaal aantal vliegtuigbewegingen van 23:00 tot 07:00 uur (van 32.000 naar 27.000). Een consultatie is hier onderdeel van; wij maken graag gebruik van de mogelijkheid een zienswijze in te dienen op dit ontwerpbesluit, zie: Luchthavenverkeerbesluit Schiphol.
Situatie gemeente Uithoorn
Gelegen onder de rook van Schiphol ervaren onze inwoners niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Al jaren ervaren onze inwoners ernstige geluidsoverlast door Schiphol en de scheefgroei op de Aalsmeerbaan. De recent gehouden enquête over Schiphol onder onze inwoners onderstreept de overlast die veel inwoners ervaren door het starten en landen van vliegtuigen op Schiphol. Wij zien als gemeente wat deze overlast met onze inwoners doet. De gemeente Uithoorn heeft dan ook het standpunt dat iedere maatregel en ontwikkeling met betrekking tot Schiphol moet leiden tot herstel van de verstoorde balans tussen Schiphol en de gezonde leefkwaliteit van onze inwoners.
De gemeenteraad van Uithoorn heeft in 2021 een motie aangenomen dat alleen het significant verminderen van het aantal vluchten (krimp) zorgt voor minder overlast. Hoewel de Aalsmeerbaan dichtbij dichtbevolkt gebied ligt (en daarom een secundaire baan is), heeft deze het grootste deel van de groei van Schiphol opgevangen. Het aantal starts steeg van 38.239 in 2008 naar 62.575 in 2019. Dit heeft voor onze inwoners het afgelopen decennium geleid tot een enorme én onevenredige belasting.
Concreet resulteerde de scheefgroei van het aantal vluchten op de Aalsmeerbaan tot minder rustmomenten gedurende de dag en verlengde piekmomenten van overlast in de vroege ochtend en avond. Met name de grote avondpiek verstoort de leefkwaliteit van onze inwoners, en de nachtrust van onze kinderen. Ook door het relatief grote aantal vliegtuigen dat laag over onze gemeente vliegt is de overlast toegenomen. Ondanks de brede erkenning voor onze situatie en toegezegde maatregelen, ervaren onze inwoners tot op heden géén verbetering van de situatie.
Zienswijze
De gemeente Uithoorn is deelnemer in de BRS en wij onderschrijven dan ook de BRS-zienswijze op de ontwerpwijziging. Gezien de buitengewoon grote impact van Schiphol op onze gemeente en inwoners, reageren wij bij deze ook aanvullend op de BRS.
Impact
Onze aanvulling gaat over de al jarenlange onevenredige belasting van de Aalsmeerbaan en de effecten ‘op de grond’ voor onze inwoners. Ons standpunt is dat de scheefgroei hersteld moet worden en wij zien daar vooralsnog onvoldoende perspectief op. Onze vraag is wat onze inwoners gaan merken van deze wijziging; hoe wordt hun leefkwaliteit beter?
Aantal vliegbewegingen
Met dit ontwerp wordt het maximumaantal vliegbewegingen vastgelegd. Het baart ons zorgen dat dit aantal vrijwel gelijk is aan het aantal huidige vliegbewegingen. Bij het huidige aantal (en operatie) ondervinden onze inwoners aanzienlijke overlast. In 2024 is de norm van het handhavingspunt in onze gemeente opnieuw overschreden (met 21,9% en in 2023 met 19,1%). Door in dit ontwerp het aantal los te knippen van de maatregelen hebben wij geen integraal beeld van het effect.
De overschrijding van het gebruik van de Aalsmeerbaan is breed erkend, evenals het feit dat de groei zich daar heeft geconcentreerd. Wij vinden dat de krimp daar moet plaatsvinden waar de groei het sterkst was, zoals oorspronkelijk bedoeld bij de start van het krimptraject. Wat gaan wij hier concreet van terug zien?
Nachtvluchten
Het BRS-standpunt is dat er ’s nachts meer rust moet komen, zonder verschuiving naar de randen van de nacht of naar secundaire banen. Onze gemeente heeft te maken met grote overlast van de avondpiek (starts tussen 20:30 – 22:00 uur). De avond is de nacht van onze kinderen. Wij gaan ervan uit dat het beperken van slaapverstoring van kinderen minstens even serieus wordt genomen als de slaapverstoring van volwassenen.
Uw impactanalyse toont aan dat het beperken van nachtvluchten leidt tot verschuiving naar de randen van de nacht. Ons standpunt is dat er absoluut geen verschuiving naar het gebruik van de Aalsmeerbaan bij mag komen. Wij willen minder overlast, niet meer. Hoe wordt voorkomen dat vluchten naar de randen van de nacht en secundaire banen verschuiven?
Wij zijn blij met uw voornemen tot krimp en zien graag terug dat dit gaat resulteren in maximale overlastreductie voor onze inwoners en de Zuidoosthoek, die onevenredig zwaar zijn getroffen door de groei van Schiphol.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Uithoorn,
De secretaris, de burgemeester,
M. C. Wegewijs P.J. Heiliegers
Volg ons