Gemeente aansprakelijk stellen
Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. U dient uw schadeclaim schriftelijk in bij de gemeente. De gemeente beoordeelt zelf uw claim. Is de gemeente van mening dat er inderdaad sprake is van schade door gemeentelijk optreden, dan krijgt u uw kosten vergoed (alles of een deel).
De gemeente kan verantwoordelijk worden gesteld voor schade als er bijvoorbeeld sprake is van:
- slecht onderhoud aan de weg of het riool.
- nalatig handelen. Dit betekent dat de gemeente het ongeluk of de beschadiging had kunnen voorkomen.
U kunt de gemeente aansprakelijk stellen voor schade in bijvoorbeeld de volgende situaties:
- De gemeente heeft gebouwen, wegen, pleinen, openbaar groen of de riolering slecht onderhouden.
- Een aannemer die in opdracht van de gemeente werkt, heeft zijn werk niet goed gedaan.
- De gemeente heeft niet gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties.
De gemeente is niet aansprakelijk als:
- u waarschuwingen of andere maatregelen van de gemeente genegeerd heeft
- de gemeente nog niet wist van de situatie
- de gemeente pas kort wist van de situatie en nog geen maatregelen kon nemen
Zo stelt u de gemeente aansprakelijk:
- u kunt dit online doorgeven via de blauwe button ''gemeente aansprakelijk stellen''
- of u kunt een brief schrijven naar Postbus 8, 1420 AA Uithoorn
- u geeft door:
- datum en tijdstip van het voorval
- de precieze plek waar het gebeurde
- een bewijs van de opgelopen schade (zoals een rekening van de reparatie)
- verklaring van het voorval, waarin u uitlegt hoe de schade ontstond (zoals een proces-verbaal van de politie bij een ongeluk)
- eventueel een getuigenverklaring
- eventueel foto's van de situatie
- uw naam en adres
- uw telefoonnummer waar u overdag te bereiken bent
- uw e-mailadres
Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan kunt u naar de rechter gaan.
Let op: soms moet u naar de civiele rechter en soms naar de bestuursrechter. Wilt u meer informatie? Neem contact op met het Juridisch Loket.
Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
- De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
- De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
- Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u:
- welke gegevens de gemeente over u heeft
- waarvoor deze gegevens nodig zijn
- wat er met uw gegevens gebeurt.
- Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.
Volg ons