Column van de burgemeester: Betere dienstverlening met nieuwe app “BuitenBeter”

In mijn column belicht ik actuele onderwerpen of deel ik met u momenten die ik als burgemeester heb beleefd. Ook ga ik in op vragen die aan mij gesteld worden.

Inwoners kunnen allerlei overlastproblemen doorgeven aan de gemeente. Bijvoorbeeld als de ondergrondse container stuk is of als wegen, straattegels of straatmeubilair kapot zijn. Bij (jeugd)overlast of gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld takken op de weg na een heftige storm. Maar ook als er openbaar groen over de weg groeit. Voor al dit soort meldingen gaan we een nieuwe app gebruiken: “BuitenBeter”. Deze app vervangt vanaf 15 april de Makkelijk Melden app. 

De BuitenBeter app is gebruiksvriendelijker dan de Makkelijk Melden app. En heeft als groot voordeel dat u kunt volgen wat er met de melding wordt gedaan. Ook kunt u meer dan één foto meesturen en kunt u zien of iemand anders al een melding heeft gemaakt over dezelfde storing, situatie of onderwerp. Vooral de terugkoppeling naar de melder vind ik belangrijk. Dat stimuleert om te blijven melden en daar hebben we allemaal wat aan: de inwoner en de gemeente.

Toch wil ik ook graag benadrukken dat je niet voor alles een melding hoeft te maken bij de gemeente. Soms gaat het sneller als u zelf de takken op de weg opruimt, de snoeischaar pakt en het overhangend groen wegknipt of eventueel zelf een gesprek aangaat met de persoon die overlast veroorzaakt op straat. Uiteraard als u zich daar veilig bij voelt. Mijn advies is om eerst bij uzelf af te vragen… kan ik het zelf oplossen of heb ik daar de gemeente bij nodig? Ik schrijf dit niet om inwoners te demotiveren om te melden. Integendeel. Maar op deze manier slaan we de handen ineen en hebben we een maximaal resultaat als het gaat om een leefbare buurt. We zijn allemaal namelijk een beetje overheid zeg ik wel eens. 

Ik vind het mooi om te zien dat veel inwoners van Uithoorn en De Kwakel al veel doen om hun eigen buurt mooier te maken. Denk aan NL Doet, de landelijke vrijwilligersdag. Op verschillende plekken zijn de handen uit de mouwen gestoken. Chapeau!

En dan nog een voorbeeld. In de nacht van donderdag 21 maart op 22 maart werd ik gebeld met de melding dat er een grote brand woedde in een woning aan de Plesmanlaan in Uithoorn. De hulpdiensten hebben ervoor gezorgd dat de brand snel onder controle was en dat de brand niet oversloeg naar de woningen ernaast. Petje af! Maar mijn dankbaarheid richt ik ook tot de omwonenden van de Plesmanlaan. Zij zagen dat het mis was en renden de straat op om de naaste buren te alarmeren. Dankzij het snelle handelen stonden die, een gezin met twee kinderen en een huisdier, al veilig op straat voordat de brand uitsloeg. De volgende dag ben ik poolshoogte gaan nemen in de buurt. Om de buurt een hart onder de riem te steken en een luisterend oor te bieden. Dat werd op prijs gesteld. Uiteraard heb ik ook mijn respect getoond voor deze heldendaad. Zo realiseer je maar weer eens hoe belangrijk het is als je naar elkaar omkijkt.

Download de app

Download de app ‘BuitenBeter’ vanuit de App store van uw toestel. Heeft u geen smartphone? U kunt altijd nog meldingen doorgeven via melding of met een telefoontje naar de gemeente Uithoorn: (0297) 513 111

Samen maken we het verschil tussen goed en net iets beter.

Pieter Heiliegers, burgemeester van de gemeente Uithoorn.