Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing bestaat uit een vast en variabel tarief. Het vaste tarief is voor de inzameling en verwerking van alle afvalstromen, behalve restafval. Het variabele tarief wordt bepaald door het aantal keer dat u uw restafval aanbiedt.

Wat en wanneer betaalt u in 2026?

Het verwerken van restafval is het duurste onderdeel van het afvalbeheer. Huishoudens betalen hier samen voor via de afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing en organiseren hun inzameling zelf. 
Sinds de invoering van de afvalpassen is de hoeveelheid restafval in de gemeente Uithoorn aanzienlijk verminderd. 

Begin 2026 krijgt u bericht van gemeentebelastingen Amstelland voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing 2026. Dit is € 322 voor iemand die alleen woont en € 337 voor een ‘meerpersoonshuishouden’. Voor alle keren dat u in 2025 restafval heeft weggegooid of uw mini restafvalcontainer heeft laten  legen, krijgt u in 2026 een aparte rekening van gemeentebelastingen Amstelland. 

De rekening van het variabele tarief voor restafval, ontvangt u dus na afloop van het jaar.

In het bewonersportaal kunt u bijhouden hoe vaak u restafval aanbiedt.

Het kost in 2026 per keer dat u restafval weggooit: 

  • € 1,- per zak restafval in de ondergrondse restafvalcontainer (60 liter)
  • € 4,- per voor het legen van een minicontainer voor restafval (240 liter) 

Met dit geld kunnen we precies de kosten van inzameling, vernietiging en verbranding (plus Rijksbelasting en CO2 heffing daarop) van restafval betalen. 

Tip: Bent u gewend om vaak kleine zakjes restafval weg te gooien, stop de kleinere zakjes in een grotere zak en breng het daardoor minder vaak weg. Dat scheelt u geld. Kunt u een grotere zak niet wegbrengen? Vraag een buur of familielid om u te helpen. Samen kunnen we meer!

Ik zie dat er in 2024 ook al stortingen zijn geregistreerd. Moet ik daar ook voor betalen?

Nee, u betaalt daar niet voor. De pas was in 2024 al beschikbaar (vanaf juli), onder andere om het systeem te testen. Het recycletarief is echter pas op 1 januari 2025 ingegaan. U betaalt dus alleen voor stortingen die vanaf die datum zijn gedaan.

Wie krijgt er compensatie?


Vraag vergoeding medisch afval aan

  • Heeft u een inkomen op bijstandsniveau, zonder eigen vermogen? Dan hoeft u het vaste deel niet te betalen. En u krijgt korting op het variabele deel (eenpersoonshuishouden € 22, meer-persoonshuishouden € 66). Bekijk hiervoor de pagina over kwijtscheldingen op Gemeentebelastingen Amstelland
  • Heeft u medisch afval, zoals incontinentie- en stomamateriaal? Dan kunt u een korting van € 22 op het variabele deel aanvragen. U kunt dit vanaf januari 2025 aanvragen via een aanvraagformulier. 
    Tip: Kijk ook op Veelgestelde vragen - Stomavereniging daar vindt u de informatie over speciale afvalemmers voor dit soort afval.
  • Voor los zwerfafval en zakjes met hondenuitwerpselen blijven de openbare prullenbakken staan, of komen er kleppen op de ondergrondse containers. Mist u een bak op een locatie? Geef het door via gemeente@uithoorn.nl. Wij kijken wat we voor u kunnen doen.
Kunt u een voorbeeld van een rekensom geven?

Een alleenstaande man woont in Uithoorn in een appartement. Begin 2025 krijgt hij een rekening van € 297 voor het vaste deel van de afvalstoffenheffing. Gedurende het jaar 2025 brengt hij 22 keer een zak restafval naar de ondergrondse container. In 2026 krijgt hij daar een aparte rekening voor van € 22. Dat is het variabele deel van de afvalstoffenheffing.

In totaal betaalt hij dus € 319 aan afvalstoffenheffing over 2025. Hij heeft het goed gedaan, en is nog voordeliger uit dan in 2024. Toen betaalde hij € 323,06!

Hij had dit zelf ook al uitgerekend. Met het nummer op zijn afvalpas en de inlogcode die hij per brief ontving, volgde hij zijn recycletarief in het bewonersportaal

Regeling voor tegemoetkoming medisch afval

De gemeente Uithoorn heeft een regeling voor een tegemoetkoming bij onvermijdelijk medisch afval. Deze regeling is bedoeld om inwoners die door een chronische ziekte of medische beperking extra restafval hebben, financieel tegemoet te komen. 

De regeling sluit aan op het recycletarief dat sinds 2025 geldt. Dit tarief koppelt de afvalstoffenheffing deels aan het aantal keren dat restafval wordt aangeboden. Voor inwoners die door medische omstandigheden meer afval hebben, kan dit leiden tot hogere kosten. De gemeente wil voorkomen dat deze groep onevenredig wordt belast.

Hoe werkt de regeling?

Inwoners die in aanmerking willen komen voor de tegemoetkoming in 2026, moeten vóór 1 oktober 2026 een aanvraag indienen.
De tegemoetkoming wordt voor twee jaar toegekend. Heeft u de aanvraag vóór 1 oktober 2026 ingediend? U hoeft pas in 2028 opnieuw de aanvraag in te dienen.

  • Vraag vergoeding medisch afval aan
  • Of u vult de flyer in en stuurt deze op naar het gemeentehuis (antwoordnummer 30, 1420 VA Uithoorn). U vindt de flyer bij de balie en bij huisartsenposten en apothekers in de gemeente.  

Bij de aanvraag moet u een verklaring van uw arts, pakbon of een factuur meesturen;
De tegemoetkoming geldt voor het variabele deel van de afvalstoffenheffing:

  • 22 vrijstellingen voor het gebruik van ondergrondse restafval containers, of
  • 6 vrijstellingen voor het aanbieden van een restafval minicontainer van 240 liter.

Belangrijk om te weten

  • Aanvragen kunnen niet met terugwerkende kracht (voor 2025) worden ingediend.
  • Wijzigingen die invloed hebben op het in aanmerking komen voor de tegemoetkoming moeten binnen vier weken worden gemeld.

De volledige regeling is te vinden op 

Waarom geen nascheiding?

Gemeente Uithoorn heeft gekozen voor bronscheiding, omdat de kwaliteit van het te recyclen materiaal dan beter is. Met name drankenkartons uit restafval zijn door vocht en vuil moeilijker te recyclen. Voor textiel en papier en karton uit de nascheiding zijn bijna geen afnemers te vinden, vanwege vocht en geur. GFT uit nascheiding mag niet gecomposteerd worden, omdat het mogelijk in aanraking gekomen is met chemisch afval zoals oxiderende batterijen. Dat kan ernstige milieuvervuiling opleveren als de tuinders dit compost gebruiken. Dat komt in ons voedsel. Glas kan men er helaas nog niet machinaal uithalen.

De bewustwording over afval is groter, als de inwoners zelf scheiden. Het is op dit moment ook geen keuze voor de gemeente Uithoorn, omdat de sorteerinstallaties van verwerkers helemaal vol zitten.

Restafval: Wat gebeurt ermee? Waarom betalen we belasting? 

Restafval van de gemeente Uithoorn wordt verbrand bij het Afval Energiebedrijf in Amsterdam (AEB). Er wordt energie mee opgewekt, maar er gaan ook waardevolle grondstoffen verloren. Bij de verbranding komen er ook schadelijke stoffen vrij. De gemeente betaalt daarom belasting per ton restafval aan het Rijk. Vanaf 2025 komt er een extra CO2-belasting bij. Dus hoe minder restafval, hoe beter voor de afvalstoffenheffing en het milieu.

Lachgascilinders in restafval

Lachgascilinders kunnen ontploffen bij verbranding, wat gevaarlijk is en schade veroorzaakt. Daarom moet afval eerst worden geshredderd (versnipperd). De inzamelaar leegt de containers en shreddert het restafval, wat extra kosten met zich meebrengt. Breng daarom een gebruikte lachgascilinder naar het Scheidingsdepot. Vindt u een lachgascilinder, laat het liggen en geef de locatie door via melding of maak gebruik van de BuitenBeter app. U kunt daarin gelijk een foto van de locatie toevoegen.

Wie heeft dit besloten?

De gemeenteraad heeft besloten dat er vanaf 1 januari 2025 een recycletarief wordt ingevoerd. Inwoners betalen naast een vast bedrag aan afvalstoffenheffing een variabel tarief op basis van hun aanbod van restafval.
Daar is veel overleg en besluitvorming over geweest, hieronder staan linken naar de vergaderingen. De tarieven en kwijtscheldingen worden vastgelegd in verordeningen. Deze stelt de raad vast op 19 december 2024.

Besluitvorming 

Hoe kan ik voorkomen dat ik onterecht betaal voor het openen van een container? 

Een containeropening is pas afgerond als de container geopend is en vervolgens weer wordt gesloten. Bij een volle container of een defecte container wordt er in principe dus niet betaald. U kunt in het bewonersportaal controleren of deze onterechte aanbieding is geregistreerd. Is dat wel het geval, neem dan contact op met het Klant Contact Centrum via (0297) 513 111.

Is de invoering van het recycletarief in andere gemeenten succesvol? 

Sommige gemeenten kregen te maken met de zogenaamde ‘Diftar paradox’. Als de gemeente vaste uitgaven met variabele inkomsten financiert brengt dat risico's met zich mee. Om dit te voorkomen, wordt het variabele tarief voor restafval zo vastgesteld dat het de kosten van inzameling en verwerking van het restafval volledig dekt. Op deze manier wordt restafval een financieel gesloten systeem, binnen het grotere gesloten systeem van de totale afvalbegroting. De gemeente Uithoorn heeft daarmee gezorgd het risico van de ‘Diftar paradox’ uit te sluiten. Inmiddels heeft 55% van de Nederlandse gemeenten een vorm van recycletarief. Onderzoek toont aan dat gemeenten met een recycletarief betere prestaties behalen op het gebied van afvalbeheer, met hogere scheidingspercentages en minder kilogrammen restafval per huishouden.