Wonen bij Schiphol

Wonen in Uithoorn of De Kwakel betekent ook wonen in de buurt van Schiphol. Schiphol is een belangrijke werkgever in de regio. En zo dicht bij Schiphol wonen heeft natuurlijk voordelen als u voor uw werk of vakantie gebruik wilt maken van het vliegtuig. Een nadeel van dichtbij een vliegveld wonen is dat er sprake is van geluid van startende, landende of overvliegende vliegtuigen.

Overlast moet minder

Gelegen vlakbij Schiphol ervaren de inwoners van Uithoorn enerzijds de lusten, maar anderzijds ook steeds meer de lasten van de luchtvaart. Wij zien dat Schiphol belangrijk is als economische motor voor Nederland als geheel, maar dat de last voor de Zuidoosthoek waar de gemeente Uithoorn ligt (gelegen onder de Aalsmeerbaan) onevenredig zwaar is. Hoewel de Aalsmeerbaan een secundaire baan is, werd deze baan de afgelopen jaren (voorafgaand aan de coronacrisis) ingezet alsof het een primaire baan betrof. Dit kan zo niet langer: de Aalsmeerbaan moet nu én in de toekomst een secundaire baan blijven om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. 

Hinderbeperkende maatregelen voor gebieden die onder de secundaire banen liggen, is een bestaande afspraak die nog steeds nagekomen moet worden. Voor de gemeente Uithoorn en haar inwoners is een vermindering van de hinder pure noodzaak. Deze hartenkreet dient als basis voor onze input over de luchtvaart richting de sector, de Tweede Kamer en de minister. In een representatieve consultatie onder onze inwoners en ondernemers in 2019 bleek dat 83% van de respondenten (ernstige) overlast ervaart van Schiphol. Op basis hiervan kwam de gemeenteraad tot het oordeel ‘genoeg is genoeg’. 

Wij zijn dan ook van mening dat elke aanpassing betreffende de luchtvaartsector tot in ieder geval een vermindering van de huidige (geluid)hinder en daarnaast ook tot een vermindering van de hierbij behorende uitstoot van schadelijke stoffen moet leiden. Niet alleen per saldo over een groot gebied, maar zeker voor de meest zwaarbelaste gebieden, zoals Uithoorn. Minder hinder voor de een, betekent echter vaak meer hinder voor een ander. Dat komt omdat minder hinder vaak het gevolg is van een verschuiving van een route. Omdat minder hinder nauwelijks te realiseren is, zeker als steeds meer partijen vinden dat niemand er op achteruit mag gaan, heeft de gemeenteraad van Uithoorn op 4 maart 2021 een motie aangenomen. In deze motie staat als eerste dat we vasthouden aan het nakomen van de afspraken uit het Alders-akkoord over hinderbeperking in de Zuidoosthoek (het zwaarbelaste gebied waar Uithoorn ook in ligt). In het tweede punt van de motie staat dat het beduidend verminderen van het aantal vluchten de enige haalbare oplossing is om hinder te beperken als je de wens respecteert dat niemand er op achteruit mag gaan.

Het standpunt van de gemeente in het kort

  • De mate van geluidshinder van de laatste jaren (voor corona) is voor de inwoners en de gemeenteraad van Uithoorn onacceptabel. De grens aan overlast die mensen kunnen verdragen is al lange tijd geleden bereikt. De geluidsoverlast moet daarom substantieel minder worden. 
  • Elke aanpassing betreffende de luchtvaartsector moet leiden tot een vermindering van de huidige (geluids)hinder en uitstoot schadelijke stoffen. Gezondheid en kwaliteit van de leefomgeving moeten verbeteren. De maatregelen die nu voorliggen om de hinder te beperken, leiden er echter in de meeste gevallen toe dat vooral hinderverplaatsing gerealiseerd wordt. 
  • Afspraken uit het Aldersakkoord over hinderbeperking in de Zuidoosthoek moeten nagekomen worden. Het Aldersakkoord uit 2008 is een door alle betrokkenen (luchtvaartsector, overheden, bewonersorganisaties) onderschreven pakket van maatregelen om ongebreidelde (winst gedreven) groei van Schiphol om te buigen naar een 'ontwikkeling in balans met de omgeving’. Zo stond in het Aldersakkoord dat Schiphol mocht groeien naar 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar tot 2020 op voorwaarde dat de hinder wordt beperkt. Hiervoor zijn destijds verschillende afspraken gemaakt: selectieve groei Schiphol voor mainportgebonden verkeer, uitplaatsing van 70.000 niet- mainportgebonden vluchten (vooral vakantievluchten) naar Eindhoven en Lelystad, twee jaar durend experiment met het NNHS en onderzoek naar hinderbeperking voor de zuidoosthoek. 
  • Daar komt bij dat het verminderen van het aantal vluchten de enige haalbare oplossing lijkt om hinder te beperken als men de wens respecteert dat ook andere gemeenten en wijken er niet op achteruit mogen gaan. 
Wat doet de gemeente aan geluidsoverlast?

Als gemeente maken we ons samen met bewonersvertegenwoordigers hard voor minder hinder voor onze inwoners. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Er is namelijk niet één wet of maatregel waarin alles in een keer geregeld wordt. Dit betekent dat we bijna iedere week ons standpunt kenbaar maken via de daarvoor bestemde overleggen en via zienswijzen, maar bijvoorbeeld ook in de Tweede Kamer. Daar zijn we als Uithoorn heel fanatiek in. Wij zijn ook een van de weinige gemeenten met een raadswerkgroep voor dit onderwerp. Deze werkgroep volgt, namens de hele gemeenteraad, het dossier nauwgezet en geeft samen met de wethouder sturing aan het beleid. Op deze site vindt u de meest recente zienswijzen en de standpunten die we naar het kabinet kenbaar hebben gemaakt.

Wonen bij Schiphol

De ene persoon heeft meer last van dat geluid dan de ander, hiervoor is geen objectieve maatstaf aan te geven. Het is belangrijk dat u zich daarvan bewust bent als u van plan bent om in Uithoorn of De Kwakel een woning te kopen of te huren. Wij willen u hier in ieder geval wijzen op de informatie Wonen bij Schiphol. Daarnaast heeft de gemeenteraad vastgesteld dat toekomstige bewoners over de nabijheid van Schiphol geïnformeerd moeten worden door verhuurders en verkopers. 

Pleidooi van Uithoorn en Aalsmeer aan Den Haag: herstel de balans tussen Schiphol en omgeving

Op 24 februari debatteerde de Tweede Kamer over de luchtvaart. Omdat dit het eerste debat was sinds het aantreden van het nieuwe kabinet, waren er veel nieuwe gezichten. Tijd dus om als gemeente Uithoorn te laten zien waar we voor staan en onze zorgen met de nieuwe minister en Tweede Kamerleden te delen. Daarom hebben we een pleidooi met onze standpunten naar de Tweede Kamer gestuurd. Dat hebben we niet alleen gedaan, maar samen met de gemeente Aalsmeer. De kern van ons pleidooi namens de 60.000 inwoners die in onze gemeenten leven: de balans tussen Schiphol en haar omgeving is verstoord. Daarom roepen we minister Harbers op om nu echt werk te maken van de leefkwaliteit in de Zuidoosthoek en de (geluids)hinder en uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Alleen dan blijven Uithoorn en Aalsmeer een fijne plek om te wonen en kinderen op te laten groeien.

Verstoorde balans

Schiphol is de afgelopen jaren (voor de coronacrisis) gegroeid maar van minder hinder is, ondanks eerder gemaakte afspraken, nog steeds geen sprake. Niet voor niets maken we ons hard voor minder hinder voor onze inwoners. Daarbij zijn de afspraken uit het zogenaamde Aldersakkoord uit 2008 het ijkpunt. Kern van deze afspraken is dat Schiphol tot 500.000 vluchten mag groeien mits dat samengaat met beperking van de hinder en het vergroten van de kwaliteit van de leefomgeving. Afspraken die zeker van belang zijn voor de Zuidoosthoek waar Uithoorn en Aalsmeer liggen. Ook het onderscheid tussen primaire en secundaire banen hoort bij dit pakket aan afspraken. Aalsmeer en Uithoorn liggen namelijk onder de Aalsmeerbaan, een secundaire baan. Dit betekent dat vliegtuigen in principe andere banen moeten gebruiken om de meest dichtbevolkte gebieden te ontzien. Alleen als deze vol zijn of niet gebruikt kunnen worden, komt onder andere de Aalsmeerbaan in beeld. De afgelopen jaren werd de Aalsmeerbaan echter ingezet alsof het een primaire baan is waardoor de overlast exponentieel toenam. Een onacceptabele ontwikkeling, die vraagt om aanpassing van het luchtvaartbeleid, waarbij de verlaging van het aantal vluchten een serieuze optie is. 

Een volle agenda

Op de agenda van dit eerste luchtvaart debat staan vele onderwerpen die belangrijk zijn voor de toekomst van de luchtvaart en het terugdringen van de overlast. In het pleidooi aan de Tweede Kamerleden hebben we twee onderwerpen uitgelicht: Luchthavenverkeersbesluit (LVB1) en het Verbindingsplan Schiphol en omgeving 2021 – 2025 (rapport van Van Geel). In het LVB1 wordt onder andere het verschil tussen primaire en secundaire banen wettelijk verankerd, zodat erop gehandhaafd kan worden. Dit zijn belangrijke ontwikkelingen voor de verbetering van de leefkwaliteit. Daarom zijn Uithoorn en Aalsmeer voorstander van een snelle invoering van het LVB-1. Toch kent dit besluit ook punten voor verbetering. Daarom vinden we dat de minister ook binnen de kaders van LVB-1 moet garanderen dat inwoners zo goed mogelijk worden beschermd tegen de overlast van Schiphol. Bij het onderwerp Verbindingsplan Schiphol en omgeving 2021 – 2025 vragen we aandacht voor de positie van gemeenten uit de zwaarbelaste gebieden. Deze gemeenten moeten zichzelf kunnen vertegenwoordigen, zo luidt het pleidooi. Dat geldt ook voor de bewoners van deze gebieden. U leest het hele pleidooi op Pleidooi Uithoorn en Aalsmeer: verminder overlast Schiphol. Commissiedebat Luchtvaart 24 februari 2022.

Motie over aantal vluchten

Op 4 maart 2021 nam de Raad de volgende motie aan: 

  • Vast te houden aan het nakomen van eerder gemaakte afspraken in het Aldersakkoord over hinderbeperking in de Zuidoosthoek; 
  • En daarnaast het standpunt in te nemen en uit te dragen dat het significant verminderen van het aantal vluchten ten opzichte van het referentiejaar 2019, de enig haalbare oplossing is om, met inachtneming van punt 4 uit de constateringen, hinderbeperking te realiseren. 

Bekijk de gehele tekst van de motie. De aangenomen motie dient als basis voor (regionale) overleggen, het opstellen van zienswijzen en de lobby richting kabinet en Tweede Kamer.

Ons standpunt als input voor kabinetsformatie

Het college en de gemeenteraad van de gemeente Uithoorn vinden dat de overlast in Uithoorn en De Kwakel minder moet worden. Wij willen dat de gemeente Uithoorn leefbaar blijft. We blijven niet alleen strijden voor hinderbeperking maar we blijven ook aandacht vragen voor de luchtkwaliteit in onze gemeente. 

Onlangs hebben we een document gemaakt voor de kabinetsformatie. We hebben die als gemeente ingebracht bij de informateur. Daarnaast hebben de politieke fracties in de gemeenteraad hun landelijk vertegenwoordigers deze informatie toegestuurd.

Zienswijze Luchthavenverkeerbesluit (LVB-1)

Op 29 maart hebben we als gemeente een zienswijze ingediend op het concept Luchthavenverkeerbesluit (LVB-1). In dit ontwerpbesluit worden oude afspraken vastgelegd zoals het maximumaantal van 500.000 vliegtuigbewegingen, het preferent baangebruik, de invoering van het nieuwenormen- en handhavingstelsel (NNHS) en een reductie van het maximum aantal vliegtuigbewegingen in de nacht. 

In onze zienswijze hebben we nogmaals de overlast voor onze inwoners naar voren gebracht. Genoeg is genoeg staat er meerdere keren in de zienswijze. Als gemeente vinden wij dat elke aanpassing voor de luchtvaartsector tot in ieder geval een vermindering van (geluid)hinder en van de uitstoot van schadelijke stoffen moet leiden. Niet alleen per saldo voor een groot gebied, maar zeker voor de meest zwaarbelaste gebieden, zoals Uithoorn. Deze hartenkreet is de basis voor al onze input over de luchtvaart richting de sector, de Tweede Kamer en de minister. En vormt ook de kern van onze zienswijze op de LVB-1. 

Daarnaast brengen we een aantal belangrijke punten over de LVB-1 naar voren. Zo geven we aan dat het goed is dat eindelijk regels worden vastgelegd zodat er ook gehandhaafd kan worden. Wel vragen we aandacht voor de gevolgen van de LVB-1 als het gaat om de intentie van het preferente (voorkeur) baangebruik versus de praktijk. De intentie was: het bereiken van minder geluidsoverlast, door dichtbevolkte gebieden die dichtbij de baan liggen te ontzien. Gebieden als Uithoorn dus. Uithoorn lig onder de Aalsmeerbaan, een secundaire baan. Dit betekent dat vliegtuigen in principe andere banen moeten gebruiken, zoals de Kaagbaan. Alleen als deze vol zijn of niet gebruikt kunnen worden, komt onder andere de Aalsmeerbaan in beeld. Uit cijfers over het baangebruik en ook uit de Milieu Effect Rapportage (MER) blijkt echter, dat het aantal starts van de Kaagbaan is gedaald en van de Aalsmeerbaan gestegen. Volgens de regels is dit passend, maar als gemeente vragen wij ons af hoe dit verenigbaar is met de intentie van preferent (voorkeur) baangebruik en de doelstellingen van het NNHS? Voor de gemeente Uithoorn is dit een zeer ongewenst resultaat van het NNHS, een falen van het systeem boven een bepaald aantal vluchten. Deze tekortkoming moet wat ons betreft zo snel mogelijk worden gerepareerd. 

In onze zienswijze vragen we verder aandacht voor de verschuiving van de nachtvluchten, de bewonersparticipatie, de maat waarmee hinder wordt berekend, het instrument van streefwaarden en het netto-effect van alle maatregelen voor onze inwoners. Bekijk de volledige zienswijze

Zienswijze initiatiefvoorstel nachtvluchten

Op 24 maart hebben we als gemeente een zienswijze ingediend op het Initiatiefwetvoorstel nachtvluchten van Kamerlid Kröger. Deze initiatiefwet maakt een einde aan het nachtelijk gebruik van luchthavens in Nederland. Laagvliegende, opstijgende en landende luchtvaartuigen zijn verantwoordelijk voor veel geluidsoverlast rond luchthavens. Om de nachtrust en daarmee de gezondheid van omwonenden van luchthavens te verbeteren, is het voorstel om nachtvluchten te verbieden. De wet voorziet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.

In onze zienswijze geven wij aan dat we het waarderen dat mevrouw Kröger met haar wetvoorstel een bijdrage wil leveren aan het terugdringen van de hinder en het verbeteren van de leefkwaliteit van omwonenden van luchthavens. Als gemeente die veel overlast ervaart van startende en landende vluchten van Schiphol (met name op de Aalsmeerbaan), zijn wij voorstander van het terugdringen van (geluids)hinder. Ook een (gedeeltelijk) verbod op nachtvluchten kan bijdragen aan het verminderen van overlast. Hoewel ook onze inwoners een verstoorde nachtrust ervaren, bestaat er ook grote zorg over het opheffen van nachtvluchten. Onze grootste zorg is dat een verbod op nachtvluchten resulteert in een verschuiving van vluchten naar secundaire banen, zoals de Aalsmeerbaan. Immers, worden voor de nacht andere banen gebruikt dan de Aalsmeerbaan. Wanneer die vluchten naar de dag gaan, is er een zorg dat zij dan wel de Aalsmeerbaan gebruiken. Dat zou betekenen dat onze inwoners, overdag en/of aan de randen van de nacht, nog meer overlast te verduren krijgen, terwijl de maat nu al meer dan vol is. 

Wat ons betreft zijn de consequenties van een verbod op nachtvluchten dan ook nog onvoldoende in beeld gebracht. Enerzijds wat een verbod voor consequenties heeft voor de verschuiving naar de dag en voor de piekuurbelasting. Anderzijds als het gaat om de effecten op economie en internationale connectiviteit. Bekijk de volledige zienswijze

Zienswijze Ontwerp-luchtruimherziening

Op 22 februari hebben we als gemeente een zienswijze ingediend op de ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening. Met de ontwerp-Voorkeursbeslissing geeft het kabinet invulling aan de afspraken in het regeerakkoord om te komen tot een integrale herziening van het luchtruim. In de ontwerp-Voorkeursbeslissing worden de principes en de bouwstenen van de luchtruimherziening geschetst. Er is nog geen beeld gegeven waar de routes exact komen en wat de effecten op de grond zullen zijn. 

In onze zienswijze hebben we nogmaals de overlast voor onze inwoners naar voren gebracht. Genoeg is genoeg staat er meerdere keren in de zienswijze. Als gemeente vinden wij dat elke aanpassing voor de luchtvaartsector tot in ieder geval een vermindering van (geluid)hinder en van de uitstoot van schadelijke stoffen moet leiden. Niet alleen per saldo voor een groot gebied, maar zeker voor de meest zwaarbelaste gebieden, zoals Uithoorn. Deze hartenkreet is de basis voor onze input over de luchtvaart richting de sector, de Tweede Kamer en de minister. En vormt ook de kern van onze zienswijze op de ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening.

Daarnaast brengen we een aantal belangrijke punten over de ontwerp-Voorkeursbeslissing naar voren. Zo vragen we aandacht voor het effect van de maatregelen op de grond. Dat is wat voor ons als gemeente telt. Als de effecten voor de grond onverhoopt ongewenst zijn, dan rekenen wij op omkeerbaarheid van het besluit. Verder stellen we dat de mogelijke positieve effecten van de herziening van het luchtruim allereerst ten gunste van de leefbaarheid moeten komen, niet van groei. Ook vragen we aandacht voor de vermindering van de hinder van starts. Tot slot vinden wij het belangrijk dat duidelijk wordt wat het totaalpakket aan programma’s en beleidsvoornemens voor de luchtvaart voor de grond oplevert. We moeten voorkomen dat de ene set maatregelen tot een verbetering leidt en de andere tot een verslechtering. 

We sluiten de zienswijze af met aanbevelingen voor het vervolgproces. Gezien het belang van de uitwerking van de hoofdstructuur blijven wij als gemeente graag actief betrokken: wij gaan graag als betrokken partners aan tafel om de gezamenlijke toekomst vorm te geven en mee te helpen aan de concrete invulling van onze punten. Bekijk de volledige zienswijze

Reactie gemeente op website www.minderhinderschiphol.nl

In maart 2020 lanceerden Schiphol en de LVNL de website minderhinderschiphol.nl, met daarop maatregelen voor minder hinder van Schiphol. Maatregelen op het gebied van baangebruik, vliegtuigtypes, vliegroutes en -procedures voor vliegen overdag en in de nacht. 

De gemeente heeft op 4 november 2020 een reactie op de voorgestelde maatregelen in gediend.

Vervolg Omgevingsraad Schiphol

In de Omgevingsraad Schiphol kwamen partijen zoals bewonersorganisaties, gemeenten, werkgevers, luchtvaartsector en milieuorganisaties onder leiding van Hans Alders samen om over issues rond Schiphol te spreken. In januari 2019 liep het overleg van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over de toekomst van Schiphol definitief vast. In zijn schrijven van 30 januari 2019 aan minister Van Nieuwenhuizen stelt de heer Alders “dat partijen niet in staat zijn om met elkaar tot een gezamenlijk advies te komen.” Dit advies betrof het aantal vluchten waarmee Schiphol zou mogen groeien. 

Voorheen was de ORS meermalen wel tot een eensluidend advies gekomen, maar dat ging steeds moeizamer. Alle partijen vonden dat het zo niet langer ging. De Minister heeft toen de heer Pieter van Geel als tijdelijk voorzitter aangesteld en verzocht om een advies op te stellen over de toekomst van de ORS. In dit advies (Schiphol vernieuwd verbinden. Verbindingsplan Schiphol en omgeving 2021-2025, van december 2020) stelt hij dat alle bestuurslagen (Rijk, provincies en gemeenten) meer als één overheid naar buiten toe moeten optreden bij besluitvorming over Schiphol. Daarnaast onderstreept Van Geel het belang om de participatie van omgevingspartijen bij besluitvorming over Schiphol te verbreden en meer structuur te geven. Hij ziet geen toekomst meer weggelegd voor de huidige Omgevingsraad Schiphol (ORS). Eind 2021 wordt de ORS opgeheven. De participatie van de maatschappelijke organisaties wordt onder andere vormgegeven in een Maatschappelijke Raad.

Afspraak is afspraak

Wat bedoelen we met Afspraak is afspraak? Al in 2008 is afgesproken dat Schiphol actief werk zou maken van vermindering van hinder. Het Aldersakkoord uit 2008 is een door alle betrokkenen (luchtvaartsector, overheden, bewonersorganisaties) onderschreven pakket van maatregelen om ongebreidelde (winst gedreven) groei van Schiphol om te buigen naar een 'ontwikkeling in balans met de omgeving’. Zo stond in het Aldersakkoord dat Schiphol mocht groeien naar 500.000 vliegtuigbewegingen per jaar tot 2020 op voorwaarde dat de hinder wordt beperkt. Hiervoor zijn destijds verschillende afspraken gemaakt: selectieve groei Schiphol voor mainportgebonden verkeer, uitplaatsing van 70.000 niet- mainportgebonden vluchten (vooral vakantievluchten) naar Eindhoven en Lelystad, twee jaar durend experiment met het NNHS en onderzoek naar hinderbeperking voor de zuidoosthoek. Tot op heden zijn de gemaakte afspraken niet of nauwelijks nagekomen. Deze houding maakt dat gemeenten en bewoners eerst duidelijkheid willen door wettelijke handhaafbaarheid en inzicht in de maatregelen voor minder hinder: afspraak is afspraak. 

Vanuit de sector wordt echter ook gesproken over de afspraken van de gelijkwaardigheidscriteria. Daar wordt wel aan voldaan. Die gelijkwaardigheidscriteria betekenen dat resultaten van een volgende afsprakenset altijd minstens zo goed moeten zijn dan de resultaten van de vorige. Mensen mogen er dus niet op achteruit gaan. Alleen gaat dit over berekeningen en gemiddelden. Ondanks dat er minder hinder is volgens de berekeningen van de gelijkwaardigheidscriteria ervaren onze inwoners wel degelijk veel meer hinder. 

Hoe denkt u over de toekomst van Schiphol?

Deze vraag stelde de gemeenteraad in 2019 aan de inwoners en ondernemers van Uithoorn en De Kwakel. Op uithoorndenktmee.nl kon een vragenlijst ingevuld worden. 1395 mensen hebben dat gedaan. Daarnaast zijn er twee papieren vragenlijsten ingeleverd. De resultaten van het onderzoek hebben we gebundeld in één document. Wilt u dit document ontvangen? Mail dan naar webredactie@duoplus.nl

Op basis van de uitkomsten heeft de gemeenteraad haar standpunt bepaald. Dit standpunt brengen we onder de aandacht bij Tweede Kamerleden, tijdens inspraakprocedures en in de verschillende overleggen waar we als gemeente deel van uitmaken. U vindt ons standpunt onder het kopje Overlast moet minder.

Aanleiding voor het onderzoek

Begin juli 2019 presenteerde minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat de nieuwe plannen van het kabinet voor de ontwikkeling van Schiphol. Uitgangspunt is dat Schiphol na 2020 onder voorwaarden stapsgewijs mag groeien tot maximaal 540.000 vluchten. De voorwaarden moeten nog worden uitgewerkt, maar het uitgangspunt was dat eerst de hinder naar beneden moet. Een definitief besluit over het voorstel neemt de Tweede Kamer. Dit is sinds dat het kabinet demissionair was controversieel verklaard.  

Voordat de Tweede Kamer een besluit nam, heeft de gemeenteraad van Uithoorn zelf een standpunt in over de plannen van de minister en de gevolgen daarvan voor Uithoorn en De Kwakel genomen. Ondanks dat er al veel ideeën over Schiphol bekend zijn bij de raad wilde zij alle inwoners en ondernemers van Uithoorn en De Kwakel in de gelegenheid stellen hun mening te laten horen over de plannen van de minister. Hiertoe heeft de raad een consultatie uit laten voeren. 

De raad heeft deze resultaten meegenomen in haar debat en standpuntbepaling. Bij het bepalen van een standpunt handelt de gemeenteraad in het belang van alle inwoners en ondernemers. Dat is uiteraard niet eenvoudig. Veel mensen ondervinden hinder van Schiphol, maar er zijn ook veel mensen die voor hun inkomen afhankelijk zijn van de luchthaven. Daar moet de juiste balans in worden gevonden. 

Zienswijze Luchtvaartnota

Begin juli 2019 stuurde minister Van Nieuwenhuizen een brief (pdf, 464 kB) aan de Tweede Kamer over Schiphol. Daarin wordt voorgesteld dat Schiphol na 2020 onder voorwaarden stapsgewijs mag groeien tot maximaal 540.000 vluchten. De voorwaarden moeten nog worden uitgewerkt en de Tweede Kamer neemt later dit jaar een besluit over het voorstel.

Op 17 oktober debatteerde de gemeenteraad van Uithoorn over het voorstel van de minister. In de aanloop daar naartoe vroegen de politieke partijen de mening van inwoners en ondernemers over Schiphol en de plannen van de minister. De resultaten daarvan zijn gebundeld in het document Resultaten Consultatie over Schiphol, gemeente Uithoorn (pdf, 3 MB).

Het standpunt van de raad is verwoord in een motie (pdf, 1.3 MB). Dit standpunt brengt de gemeente onder de aandacht bij de minister, Tweede Kamerleden, Schiphol, provincie, tijdens inspraakprocedures en in de verschillende overleggen waar we als gemeente deel van uitmaken. Bekijk het verslag, de verschillende moties en de inbreng van insprekers.

Op 2 juli 2020 stelde de gemeenteraad een zienswijze vast op de concept-luchtvaartnota. Daarin wordt benadrukt dat de leefbaarheid in Uithoorn en De Kwakel moet verbeteren. 

Eigen onderzoek naar routeaanpassing

Uithoorn heeft in 2018 Onafhankelijk onderzoek Uithoorn (pdf, 3 MB) laten doen naar de mogelijkheden om de vertrekroutes vanaf de Aalsmeerbaan te verleggen. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau To70. Het verleggen van routes levert weliswaar gemiddeld genomen een daling op van de geluidsoverlast in Uithoorn en De Kwakel, maar de geluidshinder verschuift voor een deel. De daling zou vooral merkbaar zijn in De Legmeer en Zijdelwaard. Echter, de geluidsoverlast neemt in De Kwakel en Meerwijk toe, delen die nu ook al zwaar belast zijn. Met die toename wordt het geluidsniveau in bepaalde delen daarvan zelfs hoger dan het huidige niveau in De Legmeer. Een verschuiving van de overlast draagt niet bij aan verbetering van het leefklimaat.

Daarnaast zorgt een routeverlegging ook voor vergroting van ernstige hinder in Aalsmeer en Kudelstaart, iets wat uiteraard niet de intentie is. Ook in andere omliggende gemeenten neemt de geluidsoverlast toe. Daarnaast ontstaat een extra belasting van het milieu door langere vliegroutes. Deze conclusies zijn voor het college en de gemeenteraad belangrijke redenen om niet in te zetten op verlegging van de onderzochte routes.

Meer informatie
  • Via de websites van de Omgevingsraad Schiphol en BAS vindt u de meest actuele informatie en ontwikkelingen en de nodige achtergrondinformatie, toelichtingen en rapportages.
  • Op luchvaartindetoekomst.nl staat informatie over de Luchtvaartnota die in de maak is. 
  • Op omgevingsinfoschiphol.nl vindt u actuele informatie over het vliegverkeer en baangebruik.
  • Bij Vraag en antwoord Schiphol hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij gezet. 
  • Er is een fonds ingesteld, het SLS fonds, dat geld beschikbaar stelt voor projecten om gemeenten leefbaarder, aantrekkelijker en socialer te maken. Ook Uithoorn maakt hier gebruik van.