Melding over openbare ruimte

Een melding over de openbare ruimte geeft u door aan de gemeente.

Heeft u een klacht over bijvoorbeeld bestrating, afval, reiniging, groenvoorziening, verstopte riolen, openbare verlichting, of over ongediertebestrijding? Of wilt u de gemeente laten weten dat er op een bepaalde plek de coronaregels niet opgevolgd worden? Dan kunt u een melding hiervan doen bij de gemeente.

Hoe melden?

U kunt 24/7 een melding doen via de website of via de Makkelijk Melden-app op uw smartphone. Download de app via de Apple Store of Play Store.

Regelen zonder inloggenMelding openbare ruimte 

Logo DigiDMelding openbare ruimte 

Wetten

Geef alle gegevens door
Het is belangrijk dat u de melding in het e-formulier zo duidelijk mogelijk omschrijft en zoveel mogelijk informatie aan ons doorgeeft. Als wij geen complete aanvraag binnenkrijgen is het voor ons lastiger om de melding af te handelen. Zeker wanneer wij u niet kunnen bereiken om meer informatie op te vragen. 

Tips om de melding door te geven
Zorg ervoor dat u de melding zo volledig of uitgebreid mogelijk omschrijft. Denk aan het doorgeven van een duidelijke locatie, nummers van afvalcontainers of lantaarnpalen die kapot zijn en/of stuur duidelijke foto’s mee. Zet bij voorkeur uw contactgegevens in de melding (naam, telefoonnummer of e-mailadres) dan kunnen wij u bereiken als we meer informatie nodig hebben. Ook wordt u in de meeste gevallen op de hoogte gehouden van de afhandeling van uw melding.

 

Als het u niet lukt om de melding via de website te doen dan kunt u bellen tijdens kantooruren via (0297) 513 111. 

Meld een gevaarlijke situatie of een spoedeisende zaak altijd telefonisch. Dan kunnen we zo snel mogelijk actie ondernemen. Is de melding na werktijd of in het weekend? Blijf even aan de lijn tot u wordt doorgeschakeld.

Doe uw aanvraag online. Vanwege het coronavirus willen we het aantal bezoekers bij de gemeente beperken. Lukt online aanvragen niet? Neem contact met ons op. U kunt niet langskomen zonder afspraak.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Houdt u er rekening mee dat er enige tijd zit tussen uw melding en het oplossen van uw klacht. Wij kunnen geen specifieke termijn aangeven, omdat elke melding volgens een andere procedure loopt.