Column van wethouder Ferry Hoekstra: Schiphol: wie trekt er eigenlijk aan de touwtjes?

In Uithoorn hebben we te maken met de voordelen én de nadelen van Schiphol. De laatste jaren merken we vooral de nadelen steeds meer. Het onderwerp is ingewikkeld en er gebeurt veel. Wethouder Ferry Hoekstra is er dan ook druk mee bezig. Om u hierin mee te nemen, legt hij de komende tijd elke twee weken uit wat er speelt: van regels en cijfers tot een kijkje achter de schermen.

Als we in Uithoorn praten over ‘Schiphol’, lijkt het misschien alsof we het over één organisatie hebben. Maar achter die naam schuilt een heel web van partijen, elk met hun eigen rol en verantwoordelijkheid.  

De eigenaar? Dat is Royal Schiphol Group, waarvan de Nederlandse staat de grootse aandeelhouder is. De directie bestuurt de luchthaven en de raad van commissarissen houdt toezicht en kijkt mee.  

Dan is er de luchtverkeersleiding, oftewel LVNL. Zij zorgen ervoor dat vliegtuigen veilig door de lucht manoeuvreren en bepalen hoe die routes precies lopen. Maar hoeveel vliegtuigen mogen er eigenlijk zijn? En hoeveel geluid is acceptabel? Dat staat allemaal vastgelegd in verschillende wetten en regels. Eén voorbeeld daarvan is Luchthavenverkeersbesluit (het officiële spelregelboekje van Schiphol), opgesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).  

Ook de politiek speelt een belangrijke rol. Als het om luchtvaart gaat willen sommige partijen bijvoorbeeld strengere regels voor het milieu, terwijl andere partijen juist ruimte willen houden voor economische groei. Zo vlak voor de verkiezingen, zie je die verschillen extra goed. Afhankelijk van welke partijen in de regering zitten, kan de koers van Schiphol dus veranderen. De leden van de Tweede Kamer kunnen invloed uitoefenen door voor of tegen wetsvoorstellen van de regering te stemmen. Ook kan de Tweede Kamer moties indienen om de regering te sturen en controleert de Kamer de regering, bijvoorbeeld door vragen te stellen. 

Tot slot is er de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) die in de gaten houdt of iedereen zich wel aan de regels houdt. 

Kortom: Schiphol is niet één ding, maar een heel netwerk van spelers. En als gemeente zorgen wij ervoor dat de stem van Uithoorn daar ook duidelijk en krachtig te horen is.