Column van de burgemeester: Iets niet in de haak? Meld het!

In mijn column ga ik in op actuele onderwerpen of deel ik met u momenten die ik als burgemeester heb beleefd. Ook ga ik in op vragen die aan mij gesteld worden.

Heeft het wel zin om aangifte te doen of een melding te maken bij de gemeente? Die vraag krijg ik af en toe. En begrijpelijk, want het is niet altijd zichtbaar of duidelijk wat er met een melding gedaan wordt.

Maar -en ik zeg het vaker- melden of aangifte doen heeft zin en is belangrijk. Alleen bij meldingen kunnen we maatregelen treffen. Denk aan extra surveillance door politie of boa’s of het installeren van (tijdelijke) camera’s en extra verlichting op plekken waar inwoners zich minder veilig voelen. Om een paar voorbeelden te noemen. 

Inwoners en ondernemers in onze gemeente kunnen op verschillende manieren een melding maken of (overlast)problemen doorgeven. Ik kan mij zo voorstellen dat u soms twijfelt: hoe geef ik mijn melding door? En bij welk meldpunt kan ik terecht?
Natuurlijk is bij spoed het alarmnummer 112 altijd de juiste keuze. Geen spoed, maar wel politie nodig? Benader de wijkagent of bel met het landelijke politienummer 0900-8844. Wilt u iets doorgeven, maar niet dat uw naam bekend is? Denk dan aan Meld Misdaad Anoniem. Te bereiken via 0800-7000. Of via hun website meldmisdaadanoniem.nl.

Tip: BuitenBeter app op de telefoon

Inwoners kunnen ook allerlei (overlast)problemen doorgeven aan de gemeente. Bijvoorbeeld als de ondergrondse container stuk is, als u lachgascilinders vindt (dit hoort niet bij het restafval, is gevaarlijk!) of als wegen, straattegels of straatmeubilair kapot zijn. Maar ook als u jeugdoverlast ervaart, als gevaarlijke situaties zijn ontstaan na een hevige storm (bijvoorbeeld losliggende takken op de weg) of als er openbaar groen over de weg groeit. 

Voor al dit soort meldingen hebben we een nieuwe app: BuitenBeter. Deze app vervangt de oude ‘Makkelijk Melden app’. De BuitenBeter app is gebruiksvriendelijker dan de vorige. En heeft als groot voordeel dat u kunt volgen wat er met de melding wordt gedaan. Ook kunt u meer dan één foto meesturen, en u kunt zien of iemand anders al een melding heeft gemaakt over dezelfde storing, situatie of onderwerp. Vooral de terugkoppeling naar de melder vind ik belangrijk, omdat het inwoners stimuleert om te blijven melden. En dat is belangrijk voor inwoner én gemeente.

Download de app

U vindt de BuitenBeter app in de App Store of Google Play van uw mobiel. Geen smartphone? Geen nood! U kunt meldingen ook doorgeven via uithoorn.nl/melding of met een telefoontje naar de gemeente Uithoorn: (0297) 513 111.

Toch nog een praktijkvoorbeeld; Al enige tijd hebben we beveiligingscamera’s hangen bij het busstation in Uithoorn en sinds een paar maanden ook in de Prinses Julianalaan in Uithoorn Centrum. Dit kan ik alleen voor elkaar krijgen als ik aan het Openbaar Ministerie kan aantonen dat het noodzakelijk is. Een stapel aangiftes en meldingen over een bepaald onderwerp helpt hierbij. Dus nogmaals, is er iets niet in de haak? Laat het weten!
Op naar een veilig en leefbaar Uithoorn en De Kwakel.

Pieter Heiliegers, burgemeester van de gemeente Uithoorn